Academic performance in the first year of medical studies after the confinement period due to COVID-19

Authors

  • Ela María Céspedes Miranda FCM "Calixto García"
  • Niurelkis Suárez Castillo
  • Evangelina Carrión Pérez
  • Alina Guerrero Ramírez
  • Jannette Espinosa Martínez
  • Yudith Chirolded Cabarroi

Keywords:

Academic performance, basic sciences, students

Abstract

Introduction: New methodological strategies were implemented as a consequence of the confinement due to the COVID-19 pandemic to ensure the continuity of the teaching-learning process, which conditioned possible modifications in academic performance.
Objective: To evaluate the academic results in Basic Sciences in the new first year medical students in the "Calixto García" Faculty of Medical Sciences.
Methods: A descriptive research was carried out based on the grades obtained by new students from pre-university institutes in the Basic Sciences subjects, which were taught during the first school year at the Calixto García Faculty of Medical Sciences belonging to the University of Medical Sciences of Havana, during the 2022 and 2023 periods. Approved, Not Approved, and Drop-outs were defined in each subject. The result of the pre-university ranking of females in both courses was recorded.
Results: In 2023, 43,8 % of students got low marks. In the Molecular Biology subject, 81,8 % of passes in 2022 were higher than the 44,6 % obtained in 2023; in addition, 82,6 % students passed the Cell, Tissues and Integumentary System subject in 2022 vs 53,7 % in 2023. Regarding the Ontogeny and Osteomyoarticular System subject, 80,9 % of students passed in 2022 vs 57,0 % in 2023. In accordance to the published ranking, a greater number of students with less than 80,0 points failed in 2023 as compared to the 2022 academic year.
Conclusions: The lowest academic performance of the students in the first period of the 2023 academic year of the medical studies is dependent on the Basic Sciences and in correspondence with the lower achievement in the study period previous to university access.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ela María Céspedes Miranda, FCM "Calixto García"

Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas

Jefa de colectivo de año

Colaboradora académica, México

References

Negrín Caceres Y, Cárdenas Monzón L. Una mirada sobre la educación a distancia como opción en tiempos de pandemia. EDUMECENTRO Internet. 2020 Acceso: 22/10/2022;12(3):291-5. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1634

Jara-Gutiérrez N, Maldonado-Arango M. Los docentes de Ciencias Básicas de Medicina en la COVID-19. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [Acceso: 21/01/2024]; 35 Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2686

Sánchez-Domínguez JP, Telumbre Terrero JY, Pozo Osorio MC, González Pérez S. Comprensión lectora, estilos de aprendizaje y rendimiento académico en universitarios. Quaderns Psicologia. [Internet]. 2023 [Acceso: 21/01/2024];25(3):e1878. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1878

Martínez-Cárdenas JL, Valencia-Núñez E. Estrategias metacognitivas y rendimiento académico en estudiantes universitarios de ciencias químicas. Rev UNIANDES Episteme Internet. 2021 Acceso: 18/3/2024;8(2):277-290. https://45.238.216.13/ojs/index. php/EPISTEME/article/view/2199

Vega Falcón V, Leyva Vázquez MY, Batista Hernández N. Comparación del rendimiento académico en la asignatura Metodología de la Investigación Científica entre grupos de estudiantes de maestrías. Universidad y Sociedad. Internet. 2023 Acceso: 18/3/2024;15(5):559-69. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4103

García MJ, Miranda PG, Romero JA. Análisis de tecnologías de información y estrategias en el rendimiento académico durante la pandemia por COVID-19. Formación Univ. Internet. 2021 Acceso: 22/10/2022;15(2):139-50. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000200139

Villegas Maestre JD, Ferrer Rosabal LC. La docencia médica cubana en tiempos de COVID-19. Multimed. Internet. 2022 Acceso: 16/02/2022;26(1):e2017. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/

Mora-García RT. Factores que intervienen en el rendimiento académico universitario: Un estudio de caso. Opción. Internet. 2015 Acceso: 16/02/2022;31(6):1041-63. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045571059

Contreras-Arellano JP, Sandoval-Vidal HP, González-Osorio LA. Relación entre perfil de ingreso y rendimiento académico Línea Curricular Morfofunción. Carrera de Odontología, Universidad de La Frontera – Chile. Int J Odontostomat [Internet]. 2020 [Acceso: 28/07/2021];14(3):417-23. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijodontos/v14n3/0718-381X-ijodontos-14-03-417.pdf

Carmona Pentón CR, Plain Pazos C, Agramonte Albalat Paz Treto JL. Bajo rendimiento académico en estudiantes de Medicina asociado a deficientes hábitos de estudio. EDUMECENTRO Internet. 2021 Acceso: 23/3/2021;13(1):290-4. Disponible en:http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1423

Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera E, Agramonte del Sol A, Fernández Sacasas JA. Las ciencias básicas biomédicas en el plan de estudio D de la carrera de Medicina. Educación Médica Superior. Internet. 2015 Acceso: 21/06/2018;29(3):496-509. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/521

Tejuca Martínez M. Universidad y feminización: la experiencia cubana. Educacao e Pesquisa Internet. 2020 Acceso: 23/3/2021;46:e216073. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046216073

Amorós Montse E, Esquerda AM. Agustía A, et al. Have millennials arrived at Medical School? Personality profile of medical students 1999- 2014 [Internet]. Open overlay panel; 2020 [citado 12 Ene 2020]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318303541

Martínez Pérez JR, Pérez Leyva EH, Ferrá Fernández Y, Bermúdez Cordoví LL. Análisis predictivo de la deserción estudiantil en la carrera de Medicina. EDUMECENTRO. Internet 2021 Acceso: 10/11/2022;13(3):217-36. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=2077-28742021000300217&Ing=es.

Díaz García A, Garcés Delgado Y, Feliciano García L. University students learning strategies and academic performance. Rev de Estudios e Investigación en Psicología y Educación. [Internet]. 2023 [Acceso: 22/10/2023];10(1):15-37. Disponible en: https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.1.9499

Grimaldo M, Manzanares-Medina E. Variables intervinientes en el rendimiento académico en

ingresantes de una universidad privada de Lima. Educare Electronic J. Internet. 2023 Acceso: 28/12/2023;27(1):1-14. Disponible en: https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14283

Garay Ruiz U, Tejada Garitano E, Romero-Andonegi A. Rendimiento y satisfacción de estudiantes universitarios en una comunidad en línea de prácticas. Rev Mex Interv Educ.[Internet]. 2017 [Acceso: 12/10/2018];22(75):1239-56. Disponible en:https://www.researchgate.net/publication/327175427_Rendimiento_y_satisfaccion_de_estudiantes_universitarios_en_una_comunidad_en_linea_de_practicas/citation/download

Cepeda Astudillo LG, Mayorga Albán AL, Pomboza Floril MR, Radicelli García CD. El uso de recursos virtuales en educación superior y el rendimiento académico en tiempos de pandemia. Rev Boletín REDIPE. Internet. 2022 Acceso: 22/10/2022;11(5):258-64. Disponible en: https://doi.org/10.36260/rbr.v11i5.1831

Ministerio de Educación Superior. Sistema de gestión para el ingreso a la Educación Superior. 2022, 2023.

Browning MHEM, Larson LR, Sharaievska I, Rigolon A, McAnirlin O, Mullenbach L, et al. Psychological impacts from COVID-19 among university students: Risk factors across seven states in the United States. PLoS ONE Internet 2021 Acceso: 18/3/2024;16(1):e0245327. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245327

Bravo Robles MM de J, Castillo Tapia MEC, Preciado Reyes MMY, Cárdenas Chávez MM de J, Ramos Gutiérrez MMS. Impacto en el rendimiento académico por la pandemia Covid-19, en los alumnos de Contador Público del Instituto Tecnológico de Cd. Guzmán. Ciencia Latina Rev Cient Multidisciplinar. Internet. 2023 Acceso: 18/3/2024;6(6):13756-73. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4365

Ortega Bermúdez Y, Michel Gómez Y, Benítez Rodríguez M. Rendimiento académico en estudiantes de ciencias médicas: una visión desde la psicología educativa. EDUMECENTRO Internet. 2019 Acceso: 23/3/2021;11(1):244-9. Disponible en:http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1152

Published

2024-06-29

How to Cite

1.
Céspedes Miranda EM, Suárez Castillo N, Carrión Pérez E, Guerrero Ramírez A, Espinosa Martínez J, Chirolded Cabarroi Y. Academic performance in the first year of medical studies after the confinement period due to COVID-19. Arch Hosp Univ "Gen Calixto García” [Internet]. 2024 Jun. 29 [cited 2025 Feb. 25];12(2). Available from: https://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/e1215

Issue

Section

Artículos de Investigación

URN

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.