Educational intervention for the control of arterial hypertension
Keywords:
High blood pressure, risk factors, primary health careAbstract
In order to modify the knowledge of hypertensive patients about their disease and to control it, a pre-experimental study was carried out in hypertensive patients of the José Martí Pérez Polyclinic University of Santiago de Cuba (Cuba), during the months of June 2013 to June 2014. The sample was 60 patients, obtained by simple random sampling. A weekly class program of seven sessions, using participatory techniques, was given. For baseline and final measurement, a structured questionnaire was used, which included sociodemographic variables and additionally the participants' blood pressure was taken. There was a significant increase in knowledge about arterial hypertension, greater control of the disease and also a significant decrease in the attendance to the Corps of Guard for high blood pressure. In conclusion, educational interventions could be an important tool to take into account in the control of arterial hypertension in primary health care.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
URN
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución– No Comercial 4.0 que permite el uso, distribución y reproducción no comerciales y sin restricciones en cualquier medio, siempre que sea debidamente citada la fuente primaria de publicación.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.