Medical students’ satisfaction with the psychology discipline
Keywords:
Medical Education, Undergraduate Medical Education, Medical PsychologyAbstract
Introduction: The educational teaching-learning process must be aimed at achieving quality training and learning for its application throughout professional life.
Objective: To explore student’s expectations with regard to the psychology discipline in terms of the usefulness given to every topic received, once they have finished the studies of the aforementioned discipline.
Method: Quantitative and qualitative cross-sectional study conducted in three groups of the second semester (50% of the total). A survey developed for the purposes of this study and validated by experts’ criteria was applied. Relative frequency analysis was used to get results.
Results: Stress and personality topics reached 71.5% selection in terms of interest; also, 69.4% considered the teaching received as excellent. Lectures and practices were considered as the most effective in their training.
Conclusions: The students developed expectations in relation to their possibilities to know about their patients, attitudes and mental functioning. They gave usefulness and quality to all topics of the discipline in both training activities and forms of organization in education, making emphasis on its practical usefulness. The impression on student-teacher relationship was very favorable and formative.
Downloads
References
1. Surdez EG, Sandoval MC, Lamoyi CL. Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores [Internet]. 2018;21(1):9-26. [acceso: 07/09/2020]. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/834/83455923001/html/index.html
2. Díaz-Perera Fernández G, Alemañy Pérez E, Alemañy Díaz-Perera C, Ramírez Ramírez H. Percepción de estudiantes sobre el proceso docente educativo. Rev Habanera. 2014;13(6):960-72. [acceso: 07/09/2020]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-519X2014000600016&script=sci_arttext
3. Cunill López ME, García Capote J, Oramas González R. Aspectos, éticos de la evaluación del aprendizaje en las Ciencias Médicas. 2016:15(6):1015-16. [acceso: 07/09/2020]. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/issue/view/46
4. Jorges Fonseca C, Caballero González, Suárez Castillo N, Pérez Orozco FE. Satisfacción de estudiantes de 5to año en Medicina con asignatura electiva Hemograma, eritrosedimentación y hematocrito en el diagnóstico. Actas de la Convención Calixto 2023. La Habana: Hosp Univ "General Calixto García"; ene 2023. [acceso: 07/09/2020]. Disponible en: https://convencioncalixto.sld.cu/index.php/calixto/2023/paper/view/79/59
5. López Aballe M, Silva Velasco E, Otero Rodríguez J, de la Torres Fernández R, Font Parra D. La evaluación del aprendizaje de la asignatura Psicología Médica en la carrera de Medicina. Trabajo. Actas de la XI Jornada Científica de la Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín; 20 nov - 30 dic 2022. Disponible en: https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin22/2022/paper/view/244
6. Cabrera Macías Y, Vizcaíno Escobar AE, Díaz Quiñones JA. Habilidades de aprender a aprender en los estudiantes de medicina desde la percepción de los profesores. Medisur [Internet]. 2020;18(4):[aprox. 9 p.]. [acceso: 07/09/2020]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4473
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Clara Pérez Cárdenas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución– No Comercial 4.0 que permite el uso, distribución y reproducción no comerciales y sin restricciones en cualquier medio, siempre que sea debidamente citada la fuente primaria de publicación.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.