Concept maps in the teaching process of Cell, Tissues and Integumentary System

Authors

  • Cecilia Jorges Fonseca Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas “Calixto García”, Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, La Habana, https://orcid.org/0000-0003-1041-7961
  • Ela María Miranda Céspedes Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas “Calixto García”, Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, La Habana,
  • José Emilio Caballero González Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas “Calixto García”, Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, La Habana, https://orcid.org/0000-0002-7935-1764
  • Niurelkis Suárez Castillo Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas “Calixto García”, Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, La Habana,
  • Caridad Ivis Prado Suárez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas “Calixto García”, Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, La Habana, https://orcid.org/0009-0008-4379-5751

Keywords:

Learning, students, medical, education

Abstract

Background: The E plan began to be implemented in the medical career in 2019 as part of the improvement of the teaching-learning process. It is a student-centered program for which tools that facilitate the assimilation of knowledge are required and concept maps are an alternative.
Objective: To design a system of concept maps that allows developmental learning and students´ integration of knowledge.
Methods: A descriptive observational research in medical education was developed, based on the development of conceptual maps as a teaching learning strategy, in the subject Cells, tissues and integumentary system, at the Camilo Cienfuegos Polyclinic, Calixto García Faculty, academic year 2023. Conceptual maps were designed and implemented by themes, in collaboration with the students. A questionnaire was administered to determine the degree of satisfaction with the use of concept maps in the subject.
Results: Concept maps were guided and designed by teachers and students based on the student-centered orientation lectures; they were used in practical lessons and workshops, and for solving seminars. It was identified that 72.22 % of students had difficulties when making a concept map. However, 100 % of the students who answered the questionnaire considered its use to be correct, that it helped them to systematize their study and that the method can be used in other subjects.
Conclusions: The students acquired skills in creating concept maps and acquired new knowledge more easily, which allowed them to improve their promotion in this subject and may be useful in other subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Emilio Caballero González, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas “Calixto García”, Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, La Habana,

  

References

1. Moreira MA. Aprendizaje significativo: la visión clásica, otras visiones e interés. Proyecciones. 2020;14:22-30. [acceso: 23/08/2024]. Disponible en: https://doi.org/10.24215/2618547e010

2. Ojeda Cabrera A, Díaz Cuéllar FE, González Landrián L, Pinedo Melis P y Hernández Gener ME. Los mapas conceptuales: una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo. ACIMED. 2007;15(5):[aprox. 9 p.]. [acceso: 23/10/2023]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v15n5/aci10507.pdf

3. Maraza Vilcanqui B, Zevallos Solis LC. Los mapas conceptuales y el aprendizaje significativo en estudiantes de educación primaria. Rev Electr Educare. 2022;26(2):121-36. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.15359/ree.26-2.7

4. Novak JD. Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations. J e-Learning Knowledge Society. 2010;6(3):21-30. [access: 23/10/2023]. Available from: https://www.learntechlib.org/p/43512/

5. Silverio Mossi C, Vinholi Júnior AJ. El uso de mapas conceptuales como estrategia de aprendizaje significativa en la enseñanza de la química. Acta Sci Educ. 2022;44:e53210. [access: 10/11/2023]. Available from: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.53210

6. García Franco V, García Núñez RD, Lorenzo González M, Hernández Cabezas M. Los mapas conceptuales como instrumentos útiles en el proceso enseñanza-aprendizaje. MediSur. 2020;18(6):1154-62. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000601154&Ing=es

7. Roa Rocha JC. Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Rev Cient FAREM-Estelí. 2021:63-75. [acceso: 23/10/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608

8. Matienzo R. Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika: Rev Invest Filosófica y Teoría Social. 2020;2(3):17-26. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15

9. Moncini Marrufo R, Pirela Espina W. Estrategias de enseñanza virtual utilizadas con los alumnos de educación superior para un aprendizaje significativo. Rev Disciplinaria en Ciencias Económicas y Sociales. 2021;3(1):1-28. [acceso: 23/10/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.47666/summa.3.1.13

10. Olivares JL, Villarreal M, Arrese FG, Damm N. Evaluación formativa y compartida de estudiantes de Ciencias Biológicas mediante mapas conceptuales y rúbrica. Praxis. 2022;18(1):126-39. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.21676/23897856.3891

11. Valero Ancco VN, Calderon Quino KM, Morales Chipana E, Cornejo Valdivia G. Mapas conceptuales como herramienta de aprendizaje en estudiantes de Educación Superior. Horizontes Rev Invest Cienc Educ. 2021;5(21):1602-12. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.301

12. Giler Sarmiento JA, Moreira Velez LA, Durán Pico UC, del Castillo Carrillo JL. Apuntes sobre el aprendizaje significativo en la matemática y el empleo de las tecnologías educativas. Pol Con. 2021;6(1):1080-99. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.23857/pc.v6i2.2339

13. Rivas A. Cómo hacer un mapa conceptual con ejemplos y herramientas: Guías normas APA. Managua: NormasAPA; 2023. Disponible en: https://normasapa.in/como-hacer-un-mapa-conceptual/

14. Bruna Jofré C, Madrid Valdebenito V, López López V, Bordón Ortiz D, Chiang Salgado MT, Cabanillas Sáez A. Potencialidades y proyecciones de la implementación del mapa conceptual como estrategia de enseñanza-aprendizaje en bioquímica. Educ Med Sup Per. 2014;28(3):[aprox. 15 p.]. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/286

15. Navea Martín A, Varela Montero I. Mapas conceptuales para aumentar el rendimiento académico en los estudiantes de Enfermería. Educ Med Sup. 2017;31(2):[aprox. 18 p.]. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-2

16. Armiñana García R, Garcés Fonseca JD, Castillo Fleites Y, Fimia Duarte R, Guerra Véliz Y, Iannacone J. Los mapas conceptuales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la biología 2. Paideia XXI. 2020;10(1):59-75. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.31381/paideia.v10i1.2979

17. García Tormo JV. Mapas conceptuales como instrumento de coordinación docente en estudios de posgrado. Rev INFAD de Psicología. 2020;2(1):257-64. [acceso: 19/11/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1836

18. Jorna Calixto AR, Veliz Martínez PL. Mapa conceptual como herramienta de aprendizaje gerencial de los procesos de promoción en Cuba. Rev Cub Salud Pub. 2019;45(4):e1517. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1517

19. Ocampo Hernández S. Aprender a pensar con mapas conceptuales: el fortalecimiento de la comunidad de Maperos Castro Carazo. Educación. 2023;47(1):551-70. DOI: 10.15517/revedu.v47i1.51728

20. Carmona Sandoval A, Saadi Zakia A. Pragmática y semántica: cortesía y mapas conceptuales. Una propuesta de complementariedad. Cultura, Lenguaje y Representación. 2022;28:7-27. DOI: 10.6035/clr.6821

21. González Soca AM. El mapa conceptual como estrategia cognitiva en el proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. HoP. 2022;11(1):3-14. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/227

22. Mera Chispe MT. Revisión sistemática sobre el uso de mapas conceptuales para la enseñanza del léxico. ReHuSo 2024;9(2):123-33. [acceso: 23/10/2024]. Disponible en: https://doi.org/10.33936/rehuso.v9i2.6257

23. Hernández Garcés A, Avilés Rodríguez E. El empleo de los mapas conceptuales como herramienta del estudiante para sistematizar los conocimientos. Trf. 2019;15(2):49-65. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552019000200049&Ing=es&tIng=es

24. Pérez Parallé ML, García TMO, Rodrigues SPJ, Pazos AJ. Uso de los mapas conceptuales como recurso docente para estudiantes de Bioquímica. Rev Docencia Ens Sup. 2023;13:e044585. [acceso: 30/10/2023]. Disponible en: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.44585

Published

2025-02-02

How to Cite

1.
Jorges Fonseca C, Miranda Céspedes EM, Caballero González JE, Suárez Castillo N, Prado Suárez CI. Concept maps in the teaching process of Cell, Tissues and Integumentary System. Arch Hosp Univ "Gen Calixto García” [Internet]. 2025 Feb. 2 [cited 2025 Jun. 1];13(1). Available from: https://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/e1502

Issue

Section

Artículos de Investigación