Teleradiology for the development of diagnostic imaging skills in Family Medicine residents
Keywords:
Imaging diagnosis, Medical training, Family medicine, Residents, Teleradiology, Information and communication technologiesAbstract
Introduction: The limited interpretive capacity in imaging diagnosis affects the quality of care in Cuban primary health care, demanding virtual training strategies for medical residents.
Objective: To implement a virtual course with Family Medicine residents for the development of diagnostic imaging skills.
Methods: The research had a pre-experimental design with pre-intervention and post-intervention measurement in three phases: diagnosis, intervention, and evaluation. The sample consisted of 48 Family Medicine residents selected through intentional sampling. A comprehensive assessment of skills and needs was conducted, followed by a 12-week intervention with a virtual course adapted for low connectivity. The impact was measured through standardized tests, statistical analyses, and qualitative approaches that evaluated diagnostic accuracy, unnecessary referrals, and participant perception.
Results: Significant improvements were observed among residents, with a 28% increase in accuracy and a reduction in unnecessary referrals. A strong correlation (r=0.76; p<0.001) was found between simulation hours and clinical skills, with an ideal threshold of 3.5 hours/week. Although the program was valued, technical challenges were faced in rural areas. Third-year residents achieved greater clinical transfer, although studying through small devices was limited.
Conclusions: The virtual course improved diagnostic imaging skills, reduced unnecessary hospitalizations, but its success requires investments in infrastructure and adaptations according to the level of training.
Downloads
References
1. Cervantes López MJ, Peña Maldonado AA, Ramos Sánchez A. Uso de las tecnologías de la información y comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina. CienciaUAT [Internet]. 2020;15(1):162-71. [acceso: 20/01/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i1.1380
2. Morales Navarro D. Aprendizaje digital móvil en la educación médica actual. Rev haban cienc méd [Internet]. 2023;22(3):e4597. [acceso: 05/06/2025]. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4597
3. Reyes Hernández DL. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones y el proceso enseñanza-aprendizaje durante el pase de visita hospitalario. Acta Méd Centro [Internet]. 2023;17(3). [acceso: 06/03/2025]. Disponible en: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1838
4. Del Castillo Saiz GD, Sanjuan Gómez G, Gómez Martínez M. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. Edumecentro [Internet]. 2018; 10(1):168-82. [acceso: 04/03/2025]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/908
5. Soler Porro AB. La medicina familiar en Cuba: estrategia para un cuidado saludable y sostenible. INFODIR [Internet]. 2025;44(1):1-28. [acceso: 07/01/2025]. Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1719
6. Diaz Cuellar F, Castro Gutiérrez E, Torres Cancino I, Castro Alonso M, González Flores G. Diagnóstico del uso de las TIC's como recurso de aprendizaje de los estudiantes de Pregrado en la Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2020;42(5):1-14. [acceso: 10/05/2025]. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3698
7. Mora Betancourt RL, Almaguer Cruz NN. Integración clínico-básica de residentes en la especialidad de Medicina Familiar. Rev Inf Cient [Internet]. 2025;104:e4936. [acceso: 10/02/2025]. Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4936
8. Amaró Garrido MA, Díaz Quintanilla CL. Propuestas para el desarrollo de la habilidad diagnóstica por imagen en Atención Primaria de Salud. Rev Cubana Med [Internet]. 2024;63:e3705. [acceso: 11/03/2025]. Disponible en: https://revmedicina.sld.cu/index.php/med/article/view/3705
9. Amaró Garrido MA, Díaz Quintanilla CL, Hernández González T, Nápoles Valdés MB, Morales Tamayo NM, Rodríguez Expósito AE. La habilidad diagnóstico imagenológico de médicos en la Atención Primaria de Salud. Gac méd espirit [Internet]. 2024;26(1):1-15. [acceso: 20/03/2025]. Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2627
10. World Medical Association Declaration of Helsinki. JAMA [Internet]. 2024;23(18):e21972. [acceso: 06/01/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.1001/jama.2024.21972
11. Fabro Vivas AP, Iungman Didier J, Díaz Gallo Y. La enseñanza en Neuroanatomía mediante la combinación de recursos tradicionales y dispositivos multimediales. Educación Médica Superior [Internet]. 2021;35(1):e2025. [acceso: 08/02/2025]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2025
12. Chen D, Ayoob A, Desser T, Khurana A. Review of Learning Tools for Effective Radiology Education During the COVID-19 Era. Acad Radiol [Internet]. 2021;29(1):129-136. [acceso: 27/01/2025]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8542451/
13. Gomez E, Azadi J, Magid D. Innovation born in isolation: rapid transformation of an in-person medical student radiology elective to a remote learning experience during the COVID-19 pandemic. Acad Radiol [Internet]. 2020;27(9):1285-90. [acceso: 24/04/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.acra.2020.06.001
14. Alpert JB, Young MG, Lala SV, McGuinness G. Medical student engagement and educational value of a remote clinical radiology learning environment: creation of virtual read-out sessions in response to the COVID-19 pandemic. Acad Radiol [Internet]. 2021;28(1):112-8. [acceso: 10/04/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.acra.2020.09.011
15. Belfi LM, Dean KE, Bartolotta RJ, Shih G, Min RJ. Medical student education in the time of COVID-19: a virtual solution to the introductory radiology elective. Clin Imaging [Internet]. 2021; 75:67-74. [acceso: 05/06/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.clinimag.2021.01.013
16. Majumder MA, Gaur U, Singh K, Kandamaran L, Gupta S, Haque M, Rahman S, Sa B, Rahman M, Rampersad F. Impact of COVID-19 pandemic on radiology education, training, and practice: a narrative review. J Radiol [Internet]. 2021;13(11):354-70. [acceso: 14/03/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.4329/wjr.v13.i11.354
17. Shah N, Nguyen JK, Gupta Y, Matalon SA, Gaviola GC. Engaging medical students in the virtual, socially distant era of the covid-19 pandemic: online radiology resources worth exploring. Acad Radiol [Internet]. 2021;28(5):733-6. [acceso: 16/02/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.acra.2021.01.021
18. Durfee SM, Goldenson RP, Gill RR, Rincon SP, Flower E, Avery LL. Medical student education roadblock due to COVID-19: virtual radiology core clerkship to the rescue. Acad Radiol [Internet]. 2020;27(10):1461-6. [acceso: 18/03/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.acra.2020.07.020
19. Redinger K, Greene J. Virtual emergency medicine clerkship curriculum during the COVID-19 pandemic: development, application, and outcomes. West J Emerg Med [Internet]. 2021;22(3):792-8. [acceso: 14/01/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.5811/westjem.2021.2.48430
20. Mdletshe S, Wang A. Enhancing medical imaging education: integrating computing technologies, digital image processing and artificial intelligence. J Med Radiat Sci [Internet]. 2024;72(1):148-55. [acceso: 15/05/2025]. Disponible en: https://doi.org/10.1002/jmrs.837
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miguel Angel Amaró Garrido, Eliecer González Valdéz, Jim Alex González Consuegra, Carlos Lázaro Jiménez Puerto, Tatiana Hernández González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución– No Comercial 4.0 que permite el uso, distribución y reproducción no comerciales y sin restricciones en cualquier medio, siempre que sea debidamente citada la fuente primaria de publicación.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.