Pedagogical strategy for the preparation of pathological anatomy specialists in human histology training

Authors

  • Elvira Yolexy Linares Sosa Hospital Universitario "General Calixto García", Departamento de Anatomía Patológica, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas "Calixto García". La Habana, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-5977-2839
  • Wilfredo Herminio Domínguez González Hospital Universitario "General Calixto García", Departamento de Anatomía Patológica, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas "Calixto García". La Habana, Cuba.
  • Lourdes de la Caridad Borges Oquendo Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas "Calixto García". La Habana, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-0384-4113

Keywords:

Keywords: pathological anatomy; advanced education; medical education; pedagogical strategy; human histology; preparation.

Abstract

ABSTRACT

Introduction: To address the current challenges imposed by the progressive expansion of knowledge, universities must generate educational alternatives that foster professional development. Pedagogical strategies are tools that establish, from a global perspective, the direction of actions aimed at resolving identified educational problems. In this regard, a prior problematic situation is identified: the lack of knowledge and skills in human histology among specialists in training.

Objective: To design a pedagogical strategy for the preparation of pathology specialists in human histology.

Methods: The starting point is the identification of educational problems encountered in the preparation of pathology specialists in human histology. The main methods used were documentary analysis, modeling, and a structural systemic approach.

Results: A four-stage pedagogical strategy was designed, with theoretical foundations, objectives, and strategic actions in each stage, with the aim of contributing to the preparation of pathology specialists in human histology, in line with the problems encountered.

Conclusions: The proposed strategy is a pedagogical tool, built on the basis of an initial diagnosis of the current situation of the specialist in training, which dynamizes the teaching-learning process and contributes to improving the professional performance in human histology of the specialist in training in pathological anatomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvira Yolexy Linares Sosa, Hospital Universitario "General Calixto García", Departamento de Anatomía Patológica, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas "Calixto García". La Habana, Cuba.

Natural de Mayabeque, Médico especialista en Anatomia Pato´lógica desde 2000, Máster en 2007, Prof. Auxiliar de la Facultad de Ciencias Médicas "Calixto Garcia" y Jefa de Departamento Docente Medios Diagnósticos.

References

1. Cabrera Berrezueta B, Cárdenas Cordero N, García Herrera DG. La investigación formativa en Educación Superior: modelo para docentes y estudiantes. Killkana Soc: Revista de investigación científica [Internet]. 2020;4(2):67-74. [acceso: 20/02/2024]. Disponible en: https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i2.612

2. República de Cuba; Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 140 (2019) Reglamento de Educación de Posgrado de la República de Cuba [Internet]. [acceso: 28/02/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/facultadfinlayalbarran/files/2020/11/RESOLUCION-140.2019.docx

3. Delgado García G. Desarrollo histórico de la enseñanza médica superior en Cuba desde sus orígenes hasta nuestros días[Internet]. Educ Med Super. 2009;23(3):[aprox. 9 p.]. [acceso: 28/02/2023]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000300008&Ing=es&nrm=i

4. Cuba. Ministerio de Salud Pública; Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; Comisión Nacional de Carrera. Plan de estudios "E" [Internet]. La Habana: MINSAP; 2019. [acceso: 19/07/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmc/files/2024/03/PLAN-E-PLAN-ANALITICO-MEDICINA.pdf

5. República de Cuba; Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio y Programa de la especialidad Anatomía Patológica [Internet]. La Habana: Dirección Nacional de Posgrado; 2015. [acceso: 28/02/2023]. Disponible en: https://especialiades.hlg.sld.cu/anatomia-patologica/files/2023/10/Programa-Anatom%C3%ADa-Patol%C3%B3gica-2015.pdf

6. Linares Sosa EY, Borges Oquendo LC, Hernández Sosa MA, Domínguez González WH. Caracterización del desempeño en Histología humana del especialista en formación de Anatomía Patológica. Educ Med Super [Internet]. 2024;38:e4030. [acceso: 08/11/2023]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/4030

7. Real Academia de la Lengua Española. Preparación [Internet]. 23a ed. 2023. [acceso: 04/02/2023]. Disponible en: https://dle.rae.es/preparaci%C3%B3n

8. Sierra RA. Modelación y estrategia: algunas consideraciones desde la perspectiva pedagógica. En: Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación, 2002 . p. 112-25.

9. Lima Sarmiento L. Estrategia de superación profesional para desarrollar habilidades pedagógicas en el tutor de medicina general integral [Tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Internet]. La Habana, Cuba; 2022. [acceso: 28/05/2024]. Disponible en: https://scholar.google.com/citations?user=z1hLdE4AAAAJ&hl=es

10. Falcón Fagundo ME. Mejoramiento del desempeño de los recursos humanos en los servicios ópticos [Tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: Facultad De Ciencias Médicas "Victoria De Girón" [Internet]. La Habana, Cuba; 2023. [acceso: 28/05/2024]. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view/1488

11. Mesa Valiente RM, Desempeño profesional del especialista en Medicina General Integral para la atención al adulto mayor frágil [Tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba; [Internet]. La Habana, Cuba; 2024. [acceso: 28/05/2024]. Disponible en: https://isbncuba.ccl.cerlalc.org/catalogo.php?mode=detalle&nt=88626

12. Tamayo Roca C, Roca Revilla M, Nápoles Quiñones G. La modelación científica: algunas consideraciones teórico-metodológicas. Santiago 142, [Internet]. 2017 [acceso: 30/07/2022]. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/2123

13. Ministerio de Educación Superior (CU). Instrucción No. 01/2020. Manual para la gestión del posgrado [Internet]. La Habana: MES; 2020. [acceso: 28/02/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/inhem/files/2022/12/Manual-Gesti%C3%B3n-Posgrado-MES-20-5-2020-pdf

14. Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium. Guía de estrategias pedagógicas, didácticas y de evaluación [Internet]. Cali: FUC LG; 2020. [acceso: 12/02/2024]. Disponible en: https://www.unicatolica.edu.co/files/guia-estrategias-pedagogicas-didacticas-evaluacion.pdf

15. Cunill López ME, Curbelo Alfonso L. Una aproximación a la autorregulación del aprendizaje desde la evaluación formativa en la educación médica. Educ Med Super [Internet]. 2021;35(1):e2498. [acceso: 05/02/2025]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2021/cem211s.pdf

Published

2025-08-09 — Updated on 2025-08-12

Versions

How to Cite

1.
Linares Sosa EY, Domínguez González WH, Borges Oquendo L de la C. Pedagogical strategy for the preparation of pathological anatomy specialists in human histology training. Arch Hosp Univ "Gen Calixto García” [Internet]. 2025 Aug. 12 [cited 2025 Aug. 13];13(2). Available from: https://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/1574

Issue

Section

Presentación de Tecnología